söndag 23 juni 2013

Honungsros



Nu börjar honungsrosen att blomma. Knopparna är så himla fina,påminner om smörklickar tycker jag:) Har samma färg och doftar ljuvligt! Vet inte om det finns mycket nektar och pollen i rosor. Men denna honungsrosen älskar bina.Och det är kanske inte så konstigt med tanke på namnet:)

Och det kommer att bli många knoppar och blommor flera hundratals.




När man tar av täckvaxet på ramarna innan slungningen så blir det ju en del vax.Och där är ju lite honung kvar i det.Fick ett bra tips att sätta in det till bina så rensar dom det effektivt på honung. Så här rent och fint blev det. Bara att sätta igång och göra ringblomsalva mm av bivaxet.


Så här ser min avläggare ut som jag gjorde för 20 dagar sedan.Den har ju följt regelboken till och börja med. Det var en drottningcell som var täckt.Och den skulle ju då kläckas på 16 dagen enligt regelboken.Men den var tom innan.Och nu vet jag inte om det är någon drottning där.Jag kan inte se någon ialla fall.Men hon kan ju var ute på friarstråt förstås:) Jag har ju beställt 2 nya drottningar så i värsta fall får jag sätta till en av dom. Nästa helg ska jag på kurs i att göra avläggare och då ska jag väl lära mig mer om att göra avläggare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar