torsdag 6 juni 2013

Årets första honung !

Idag har jag slungat årets första honung:) Och inte bara det utan det är den första honung som jag slungar överhuvudtaget. Känns väldigt bra efter ett helt år av förberedelser! Först tanken att börja med biodling, till att gå med i en biförening och köpa bisamhälle.Gå kurs under hösten och vintern. tillverka egna bikupor.Ja det känns lite som man kommit en bit på väg:)

Honungen består "tror jag" av nektar från maskros, kastanj och raps.För det är det som växer här i närheten.Nu när honungen är slungad och silad, så ska den röras försiktigt någon minut varje dag för att kristaliseras. Sen när den är så där "lagom" fast så ska den tappas på burkar. Och lagras i "Honungs skafferiet" :) Den är väldigt så söt och god!
PS, Tänkte jag skulle låta avläggaren som jag skrev om i går skulle få vara i fred. Men nyfiken som man är kunde jag inte låta bli att kika lite i den. Och bina har redan börjat att dra upp en ny drottning ! :) Kul det här med biodling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar