onsdag 12 juni 2013

Alla har vi varit nybörjare

Var på ett möte i biodlarföreningen för någon dag sedan.Och då tog jag med en burk av min nyslungade honung.Dels tänkte jag få reda på hur mycket vattenhalt honungen innehöll. Jag har ingen sådan mätare ännu "men det står på önskelistan" refraktometer heter det som man mäter vatten halten i honung med.Det ska vara under 20% annars finns det risk att honungen jäser.Så lite spänd var jag allt innan jag fick reda på resultatet. Men det var 17.2 % så det var ju jättebra! Jag trodde att det var mest raps honung. Men när bigubbarna och bigummorna fick tittat och smakat så kom dom fram till att det var kastanj honung.Och det stämmer säkert för grannen har en stor kastanj.Och kastanj honung är väldigt god, också har den ju en sån härlig bärnstens färg.Men det var bara ett men, eftersom jag trodde det var mest raps så rörde jag den ju bara 3 dagar.Så då fanns det 3 alternativ, tömma tillbaks burkarna i honungskärlet och röra där, låta det vara " då blir honungen inte så slät och fin" eller det sista alternativet röra i burkarna en gång varje dag. Och det är det jag gör:) tur det inte är så många burkar:) Men honungen är ljuvligt god! Och det är en speciell känsla på morgonen när man tar sin egen honung från egen bigård på rostat bröd! Man bara njuter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar