torsdag 1 augusti 2013

Botten med flera funktioner

Har kommit på en funktion till med "pollenfällan" som jag skrivit om i tidigare inlägg.Avläggaren som jag gjorde i Söndags är ju inte så stark ännu och behöver stödmatas.Så att bina tror det är bra drag, och talar om för drottningen att nu måste vi bli flera snabbt för nu är det drag:) Och då lägger förhoppningsvis drottningen fler ägg så att samhället växer och det blir fler vinterbin som kan hålla värmen till vintern.Då kom jag på att sätta in en skål "bakform" :) under samhället eftersom där är gott om plats till det.Och bina uppfattar det som att det är "drag". Det fungerar jättebra, Tittade idag och drottningen har blivit väl mottagen och traskar runt på ramarna.

Det finurliga med detta är ju att inga bin från dom andra samhällena får reda på att det finns sockerlösning att hämta i numer 6.Men för säkerhets skull har jag satt en glasskiva framför för att förvilla eventuella spioner.Tror nog jag ska tillverka fler av denna typen av botten.Behöver ju inte vara pollengaller på alla.Ska bli intressant och se hur denna bottnen fungerar i vinter.Tror nog att det kan vara bra med ventilationen.Och enkelt att titta in och ta bort döda bin på våren.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar