måndag 26 augusti 2013

Myrsyra

Ikväll har jag behandlat mina bisamhälle med myrsyra. Och det gör jag för att ta död på varroa kvalster som annars kan ödelägga hela bisamhället. Och det har gått till på följande sätt. Man tar en torr disktrasa och lägger ovanpå ramarna och så sprutar man på 20ml 60% myrsyra på den. Lägger på plast och sätter på locket.Så förgasas myrsyran och kvalsterna dör även dom som är i ynglet dör.2-3 dagar ska den ligga kvar innan jag tar bort den.Sen har jag tänkt att börja att ge bina vinterfoder i slutet på veckan.
Idag har jag äntligen fått sått raps.Ska bli spännande och följa den och se om både den och bina överlever vintern.
För en vecka sen var det väldigt vått.Nu dammande det rejält när maskinstationen sådde rapsen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar