måndag 19 augusti 2013

Sista honungen

Slut skattat och summerar första året som biodlare.Började med två samhälle förra hösten.Gjort 3 avläggare i år och fångat en bisvärm.Så nu har jag 6 samhälle.Som jag tycker verkar vara starka, drivfodrar dom med sockerlösning nu.Men snart är det tid att ge dom vinterfodret.Tänkt att behandla med myrsyra mot varroa kvalstret och sen oxalsyra i oktober.Sen är det bara och hoppas att alla samhällena överlever.Det har varit ett väldigt roligt första år med bina.Och jag har lärt mig väldigt mycket.Det blev ca 60kg honung totalt och det är jag nöjd med..Har ju en matkällare (skafferi) som jag förvarar honungen i.Där är svalt och bra, även under tiden som man rör honungen.Blev 3 olika sorter kastanj maskros, raps,vitklöver sommarblommor.Var och en god på sitt sätt.


Lite stolt är man väl:)

Någon raps har det inte blivit sått ännu.Har regnat något helt otroligt.Men i kväll är det riktigt härligt sensommar väder.Så förhoppningsvis blir den sådd i slutet på veckan.Kommer bli fint när den blommar till våren:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar