torsdag 2 maj 2013

Bisurr

 Ja nu kan man verkligen säga "flitig som ett bi" . Här i dessa scilla "vårstjärna" är det fullt av bi som samlar pollen det ser man. Jag vet inte hur mycket nektar scilla ger men lite är det nog. Sälgen blommar för fullt nu också och den ger ju mycket pollen den också. Och jag har sett en och annan maskros blomma också och den ger ju mycket nektar. Lustigt för innan tyckte jag att maskrosor bara var ett ogräs men nu ser man på dom med helt andra ögon. Här är ganska mycket maskros häromkring så om man passar på att slunga innan rapsen börjar blomma så ska man ju kunna få maskroshonung i år.
I ett samhälle var det så mycket bi idag så dom fyllde alla kakgatorna. Och det finns mycket täckt yngel också. Man ser ju även att det finns bi som är kläckta nu nyligen som är ute och flyger. Så idag satte jag på en låda till. Så att drottningen har mer plats att lägga ägg så att samhället kan växa och bli ännu större tills huvuddraget med maskros och raps kommer igång. Jag flyttade upp 2 utbyggda tomma ramar och satte över yngelklotet och så en foderram på varje sida om dom. Sen satte jag resterande mellanväggar ej utbyggda som jag sprejade med sockerlösning för att bina fortare ska börja bygga ut dom. Tanken är att drottningen ska gå upp och lägga ägg i dom utbyggda ramarna och så finns det ju foder runt omkring till ynglet. Spännande och se hur det går!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar