onsdag 8 maj 2013

Bi Bilder



Igår var det 22 grader varmt här, och då var bina verkligen flitiga och var ute och samlade pollen och nektar. Nu har jag tagit reda på vad den "scillan" heter som ger blått pollen. Den heter "Sibirica" Jag har 3 sorters scillor en djupblå det är den som ger blått pollen och så en lite ljusare blå och den ger gult pollen och så en riktigt ljusblå och den ger grågrönt pollen. Jag satte ju på en yngel låda på det ena samhället för några dagar sen. Och bina har redan börjat att bygga ut mellanvägarna i den lådan. Har inte velat titta ännu om drottningen gått upp i den lådan och börjat lägga ägg ännu. Om några dagar är det nog lagom att sätta på en yngel låda på det andra samhället också. Nu börjar ju maskrosorna blomma så det blir mycket både nektar och pollen. Har en bok som beskriver hur mycket olika växter ger av nektar och pollen och då är maskrosor att jämföra med raps. Så då kan man ju vara glad att det finns mycket maskrosor i närhet:)
Nu är den finaste tiden på hela året tycker jag. Det finns en historia om en skomakare för länge sen. Han hängde ut en skylt där det stod "stängt mellan hägg och syren" . Det funderar jag också på att göra:) Bara njuta av den härliga försommaren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar