onsdag 17 april 2013

Vårgenomgång

Igår var det 16 grader varmt. Och då passade jag på att göra en vårgenomgång av bisämhällena.Jag är ju bara nybörjare än så länge.Så jag får ju ha bi boken med ut och titta i. Det är mycket grejor man ska ha med sig bi bok,kamera,plus alla andra saker som kupkniv borste mm.Och sist men inte minst ska man försöka hålla fyr i rökpusten också.Inte det lättaste det hellre.Men som tur är så var bina snälla och fann sig snällt i att jag öppnade kupan och tittade.Yngelsättningen har börjat för det fanns täckt yngel inte så mycket men ändå.Också fanns det täckta drönnarceller också.Och det var faktiskt gott om foder kvar också 2-3 ramar i varje kupa.Jag såg drottningarna också i båda samhällena.Har ju tänkt att köpa någon drottning i år.Också göra några själv till avlägarna.Vi ska ha en drottningodlar kurs i bi föreningen som jag är medlem i.Och det ska bli roligt att lära sig det.

Här ser man drottningen hon har en gul prick på sig. Och är lite större än arbetarbina.Man ser också ett bi som har gul pollen klump på benet.Det är säkert pollen från krokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar