lördag 6 april 2013

Årets första tussilago

Nu har jag sett årets första tussilago. Det är ett härligt vårtecken tycker jag. Det är fortfarande kalla nätter men mycket sol på dagarna, det är så varmt och gott i solen. Men kallt i vinden fortfarande.Bina är ute och flyger lite varje dag. På eftermiddagen när solen värmer på flustret.Lyfte på taket och täckbrädorna idag och tittade. Där mycket bin iallafall. Jag gav dom lite mat också en foderdeg som är speciellt anpassad till bifoder.Man kan blanda egen också av florsocker och honung.Jag tog bort två täckbrädor och placerade remsor av foderdegen där.Lyckade att få årets första bistick också i lillfingret.Eftersom det är så kallt så är jag rädd att dom inte ska ha tillräckligt med mat .Det finns ju ingen nektar att hämta ännu.Men jag har sett att en del bin har små pollenklumpar på benen och det är säkert hassel.
Imorgon är det 21 dagar sen jag lade ägg i äggkläckaren.Ska bli spännande om det blir några kycklingar imorgon. Tyvärr har det varit strömavbrott i ca 2 tim under tiden äggen har legat till ruvning. men jag hoppas att det inte gjorde någonting. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar