söndag 26 juli 2015

Inköp av ny drottning mm

Förra året köpte jag en stationsparad drottning från Hallands Väderö av bi rasen ligustica "gult Italiensk bi" . Och den har verkligen motsvarat mina förväntningar. Helt fyllda yngelramar och väldigt snälla. Flyger inte upp när man öppnar samhället. Och duktiga på att samla in honung är dom också. I år har jag ju tagit fram egna drottningar just efter denna drottningen 10 stycken har det blivit i år. Och dom verkar att bli lika bra som modersamhället. De första två avläggarna som jag gjorde med dessa drottningarna kan jag nog slunga någon ram honung ifrån. Trots denna urusla sommar. Så där ser man vad ett bra avelsarbete kan göra även inom biodlingen. Eftersom jag tycker det är roligt med avel och att ta fram egna drottningar så har jag köpt en drottning från Visingsö i år. Det är också en parnings station för ligustica bi. Tanken är att ha två avels samhälle i olika bigårdar och på det sättet undvika inavel och få fram produktiva snälla drottningar.
Jag har även slungat andra gången förr i år. Blev ju inte så mycket på grund av det dåliga vädret denna sommar. Men det blev en väldigt god och vacker färg på honungen. Det är nog till största delen  honungsfacelia i denna honungen. Det var verkligen lyckat att så honungsfacelia det är något som jag kommer fortsätta med att så biväxter inte bara för mina egna bi utan det gynnar ju även fjärilar och humlor och solitärbin.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar