måndag 30 december 2013

Summering av biodlingen 2013

Väldigt trevligt och titta igenom alla inlägg som jag har skrivit så här på 2013 näst sista dag. Med detta inlägget har jag skrivit 96 stycken!
Började med 2 bisamhälle som jag köpt sommaren 2012. Båda överlevde vintern till min stora glädje.Gick även en nybörjarkurs i biodling hösten 2012 och våren 2013.Det var mycket snö vid jul och det var en väldigt sen och kall vår 2013.
Tillverkade bikupor och honungsramar själv.
Men så kom då äntligen våren! Och bina började samla nektar och pollen. Härligt och höra bi surr i trädgården igen!
Under året har jag köpt två parade drottningar från Hallands Väderö. Och dom hoppas jag mycket på inför 2014.
Så blev det då äntligen tid att slunga den första egna honungen.Den 6 juni slungade jag första gången. Det blev totalt 60 kg honung i år på 2 bikupor. Men då har jag gjort 3 avläggare "nya bisamhälle" också.
Jag fångade även 1 bisvärm.Första gången jag gjorde det.Och det var en upplevelse.Totalt har jag invintrat 6 stycken bi samhälle som jag hoppas överlever vintern. Målet inför nästa vinter är att kunna invintra 15 bisamhälle. Så fast bina har gått i ide så har inte biodlaren det.Ska ju tillverka nya bikupor och honungsramar inför sommaren 2014.
Också hämtade jag ju hem min lilla valp "Biscaya" den 6 juli. Hon har växt en del. men är lika söt och go ännu!
                                                       Önskar Ett Riktigt Gott Nytt År!

PS. Nu finns jag på facebook också kika gärna in där! https://www.facebook.com/Honungskafferiet

                                                     
                                                       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar