söndag 29 september 2013

Vitlöks plantering

Nu är det lagom tid att plantera vitlök. För flera år sedan köpte jag vitlöks utsäde av Åke Truedsson på en trädgårds utställning. Han har även skrivit ett kompendium om hur man odlar vitlök på bästa sätt. Det är en rysk sort som heter "Leningradskij" Den har stora ljusvioletta klyftor och är väldigt god. Man kan även använda den som färsk vitlök på sommaren då är den lite mildare i smaken. Varje år har jag tagit av dom största och finaste klyftorna och planterat, men växlat odling platsen varje år. Men förra året höll på att sluta i katastrof , vet inte om det var för kallt eller för våt. Men jag fick bara 5 klyftor det året. Men jag planterade alla, och i år blev det bra skörd ca 30 klyftor. Och så har jag planterat alla igen. Så nästa år ska man kunna njuta av "Leningradskij" igen:)
Det är dom som är riktade uppåt som är "Leningradskij"
Några av dom sista kronärtskockorna har åkt i grytan. Är ju bara så gott med citron smör och vilöksbröd:)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar