måndag 23 september 2013

Honungsbedömning




För att få lov att köpa och klistra på SBR "Sveriges Biodlares Riksförbunds" etiketter på mina honungsburkar. Så måste man lämna in en burk till honungsbedömning. Och samtidigt ska man ha gjort en "bihusesyn". Honungsbedömningen kontrollerar ,renhet,konsistens,lukt och smak samt färg.Bihusesynen är ju att lokalen som man slungar honungen och tappar upp den på burkar i är livsmedels godkänd. Så det är ju faktiskt en kvalitets kontroll. Samt att man har sitt namn på etiketten. Så man står ju verkligen för produkten. Och det tycker jag känns väldigt bra!
Så efter att ha gjort det så fick jag då bevis på att min honung är godkänd.
Lite stolt är man allt när man kan klistra på den första etiketten:)
Nu har bina ätit upp sin vintermat. Tänkte jag skulle diska spannarna. Men när jag kom ut en stund senare hade bina redan börjat att diska:) Det var ett helt moln med bin där. Och när jag tittade sent på kvällen så var dom helt rena. Men jag diskade dom ändå ju:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar