torsdag 9 oktober 2014

Näst sista "att göra"

Då var det näst sista momentet att göra med bina för i år klart. Jag inbillar mig att bina behöver bra ventilation över vintern. Därför har jag tillverkat en sarg som jag placerar på botten. Den är ca 50 mm hög plus att jag har nätbotten så då kan eventull fukt vädras ut. Förra vintern hade jag en tom låda under och det fungerade bra det också.Jag har det på några samhälle i år också. Men i år har jag satt en tom ram vid varje sida som bina kan klättra på. Är det riktigt kallt och de bina som av någon anledning hamnar på bottnen blir fort nerkylda och orkar inte flyga upp till klotet igen. Ett tips som jag läst, få se hur det fungerar😄
Bina är ute och flyger ännu och samlar pollen och antagligen nektar också. Höstfibbla finns det gott om här och den lämnar ju både pollen och nektar, finns även enstaka maskrosor och lite vitklöver. I helgen var det 18 grader varmt ! På bilden är det Höstfibbla.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar