torsdag 29 maj 2014

Slungat årets första honung

Det har hänt en hel del med biodlingen. Både bra och dåligt , inte alltid det blir som man tänkt sig när det gäller biodling. Eller som äldre biodlare säger " bina gör som dom vill" och det det stämmer ju! 4 av mina bisamhälle har utvecklats bra. Medan 2 stycken gör lite som dom vill, men nu tror jag att det är en ägg läggande drottning i dom iallafall. Gjort en 5 ramars avläggare. Och dagen efter jag gjort den så hittade jag en svärm i en gran. Så i dagsläget har jag 8 samhälle. Och idag har jag slungat honung, det har ju varit kallt och regnigt en period , men det blev ändå rätt så hyfsat med honung tycker jag. Den höll 17,5 % vattenhalt . Nu funderar jag på om jag ska ympa den eller röra den tills den har fått rätt konsistens för att tappa på burkar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar