tisdag 22 april 2014

Förlorad drottning

I helgen när jag gick igenom bisamhällena var det ett som jag inte kunde hitta drottningen i. Men det var yngel,både täckt och inte täckt. Men cellerna var upphöjda precis som det var drönare allihopa. Efter att ha läst i böcker och på nätet och konsulterat en biodlare i klubben så kom vi fram till att det var "puckel yngel" . Ett arbetsbi som har börjat lägga ägg. Ett sånt samhälle är ju dömt till undergång och inte värt någonting. Synd då det var en drottning som jag köpt från Hallands Väderö. Rådet jag fick var att tömma ut alla bin från samhället ca20 meter ifrån där det stod från början. Och sen sätta tillbaks kupan på den gamla platsen. Och sätta till en ram med nylagda ägg från ett annat samhälle. Alla bin utom den ägg läggande arbetsbiet ska då flyga tillbaka och dra upp en ny drottning. Nu har jag gjort detta och det ska bli spännande och se om det lyckas. Det är roligt med biodling för det är tillräckligt svårt för att bli intressant :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar