onsdag 26 februari 2014

Botten rengöring

Idag var det sol vindstilla och ca 10 grader varmt. Och då passade jag på att lyfta bort den lådan som bina sitter i och ta bort tomlådan som jag haft under i vinter. Och så rengöra bottnen från döda bin samt flamma med gasolbrännare så att den blev ren och fin och eventuella bakterier från "nosema" som är en bisjukdom dör. Till min stora glädje så lever alla samhälle och lådorna verkade rätt så tunga vilket tyder på att dom har foder kvar ännu. Jag lyfte inte på locket och tittade på bina. Vill ju störa så lite som möjligt. Men en del var ute och flög när jag var klar.
Så här såg det ut när jag lyft av den översta lådan med bin. Lite döda bin men inte onormalt mycket tycker jag. I övrigt så var det torrt och fint. Tror att bina mår bra av att ha en tom låda under för luft cirkulationens skull. Nu så tog jag ju bort tomlådan i samband med bottenrengöringen. Det blev en hel del döda bin som jag städade bort. Skönt för bina att få rent och fint och så slipper dom själva att städabort sina döda kamrater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar