fredag 8 mars 2013

Bi botten rengöring

Ja så var då bi bottnarna rengjorda efter mycket vånda.Som nybörjare får man ju så många olika råd och inget är likt det andra.En del säger att man inte ska störa bina nu vid denna tiden.Och en del säger att man ska rengöra och flamma bottnen för att förebygga sjukdom.Men för någon dag sen så tog jag mod till mig och lyfte bort yngelrummet och satte på en botten som jag tagit fram innan.Så att jag kunde skrapa och flamma den bottnen som bina haft hela vintern. Och ur en nybörjares synvinkel så tyckte jag det såg väldigt bra ut.Det var lite döda bin på bottnen och vax smulor från cellerna som bina öppnar när dom ska äta. Men annars torrt och fint. Och bina verkar inte ha tagit någon skada av att jag störde dom lite.Jag var så exalterad så jag glömde ta ett foto på bottnen innan jag rengjort den.Det blev bara ett på när den är rengjord och flammat.Så nu har bina det rent och fint igen.Och sitter varmt och skönt i bikupan och mumsar på honung.Idag blåser det jättemycket och är kallt så det dröjer väl ett tag innan bina visar sig igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar